22 Mayıs 2015 Cuma

Prag 4. Gün : 4 Mayıs 2015

Bugün güne hayvanat bahçesi ile başlamak ve sonra Eda uyuduğunda da Yahudi mezarlığını gezmek gibi bir planımız var.

Republic meydanı
Hayvanat bahçesi şehrin biraz uzağında. 2 vasıta ile gitmek gerekiyor. Biz otele en yakın yerlerden Republic meydanından (Náměstí Republiky) önce 90 dakikalık bilet alıyoruz 24 numaralı tramvaya biniyoruz. O tramvaydan Nadrazi Holesovice durağında inip oradan da 112 numaralı otobüse biniyoruz. Ancak bir dolu teyze var bu otobüste, ve otobüs inanılmaz kalabalık. 7 durak zor gidiyoruz. Ve nihayet son durakta iniyoruz. Hemen hayvanat bahçesinin önü.

Hayvanat Bahçesi hemen yokuşla başlıyor

Hayvanat bahçesine kişi başı 200 Kron vererek (ve eda için para ödemeyerek) saat 10’da giriş yapıyoruz. Daha girer girmez bir yokuş karşılıyor bizi. Burası kocaman ama cidden çok büyük bir hayvanat bahçesi. Ancak bir tepeye kurulmuş, ve 5 aylık hamile kadını zorlayacak cinsten. Şöyle anlatayım, içeride 4 ayrı küçük tren hattı (çocuk treni) ve bir teleferik (chairlift) var. Gitmeden önce bloglarda 1 gün ayrılması gerektiğini okumuştum, ancak “yok yaa biz hızlıyızdır” demiştim. 1 gün makul bir süreymiş. Biz gezmedik diyebilirim ve 3 saatte içerden çıktık.

Parkın küçük bir bölümünü gezdikten sonra (1 saat) trene binelim diyoruz. Çünkü Eda hayvanlarla pek ilgili değil, yerdeki taşlar falan daha çok ilgisini çekiyor henüz. Tren büyükler için 30 kron, çocuklar için 20 kron. Biz gidiş dönüş alıyoruz. Çünkü niyetimiz trenle biraz çevreye bakıp, dinlenip sonra kaldığımız yerden tura devam etmek.

Trenden çekilen bir foto
Trenimiz gözlem kulesinin orada bizi bırakıyor. Eda çocuk parkında oynuyor, biz bir şeyler içiyoruz. Sonra yeniden trene biniyoruz. Ve fark ediyoruz ki, biz burayı gezemeyiz. Trenle gördüklerimiz kardır deyip indiğimiz yerden geriye doğru çıkışa yürümeye başlıyoruz.
Hayvanat bahçesinden şehrin görünüşü.
Ana girişin oradaki restaurantta yemek yiyip dışarı çıktığımızda içeride 3 saat geçirdiğimizi ancak çok kısıtlı bir alanı gördüğümüzü konuşuyoruz.

Girişin oradaki makinalardan 90 dakikalık dönüş biletimizi alıp geriye aynı yolla dönüyoruz.

Hedefimiz Yahudi mahallesi.

Republic Meydanından Yahudi Mahallesine doğru yürüyoruz. Bu yürüyüş beni yoruyor, aslında yol çok uzun değil.

Yahudi mahallesi bir kaç farklı sinagog ve mezarlığı içine alan bir yahudi müzesi aslında. Pazar günleri buraları ziyaret edemiyorsunuz. Saat 09.00-18.00 arası ziyarete açık. Biletleri herhangi bir sinagogtan alabilirsiniz. İki tip bilet var, Eski-Yeni Sinagogu içine alan ve almayan. Alan 480 Kron, almayan 300 kron. Eğer sadece Eski - Yeni Sinagogu ziyaret etmek isterseniz de 200 Kron

Kafka'nın heykeli

Bizi Kafka'nın heykeli karşılıyor. Bu Heykel İspanyol Sinagog'unun önünde.

İspanyol Sinagogu
İspanyol Sinagogunun içi kiremit rengi. Üst katta ise bazı belgeler ve fotoğraflar sergileniyor. Bizim Yahudi mahallesi ziyaretimiz sırasında Eda arabasında uyuyordu. Ve tabi hiç birinde asansör vs yok. O yüzden üst katları gezemedik. Buranın üst katına da Serkan'la nöbetleşe çıktığımızdan yukarıda ne var çok anlamadan inmek durumunda kaldım.

Buradan çıkınca aslında olması gereken Robert Guttmann Galerisine gitmek. Ancak biz orayı pas geçip, Eski-Yeni Sinagog'a doğru ilerliyoruz. Avrupa'nın en eski sinagogu beklediğimden küçük. Kitaptan okuduğum kadarıyla, Yahudi halk, savaş sırasında burayı sığınak yapıp ölümle yaşam arasındaki ince sınırda beklemişler. Anladığım kadarıyla hala ibadete açık. Buraya girerken erkeklerin başlarına kippa (başlık) takmaları gerekiyor. Girişte bu başlıklar bulunuyor.

Eski Yeni Sinagog'ta Kippa takan kocam
Eski Yeni Sinagog'tan Klausen Sinagog'una giden yol hediyelik eşyacılar ile dolu
Buradan çıkınca sinagogu tam arkamıza alıp Klausen Sinagogu'na doğru ilerliyoruz. Bu yolda hediyelik eşyacılar da var. Klausen sinagoguna girip bir tur da burada atıyoruz ancak üst kata yine bebek arabası yüzünden çıkamıyoruz.
Ceremonial Hall
Klausen sinagogunun hemen yanında Ceremonial Hall var, ancak buradaki sergi 1. kattan başladığı için hiç girmeye teşebbüs bile etmiyoruz.

Klausen sinagogu ile Ceremonial Hall'un arasında ise eski Prag mezarlığının çıkış kapısı var. Giriş kapısı için yeniden Eski-Yeni sinagogun önündeki caddeye çıkıp oradan da Siroka caddesine dönmek gerekiyor.

Siroka caddesi üzerinde Pinkas Sinagogu ve mezarlığın girişi bulunuyor.
Pinkas Sinagogu girişi
Eski Prag mezarlığı
Pinkas Sinagogu 80.000 Yahudi kurbanın adının yazdığı bir anıt aslında. Üst katında ise Terezin toplama kampında çocukların yaptığı resimlerden oluşan bir sergi var. Biz yine bebek arabası yüzünden çok merak ettiğim bu sergiyi gezemiyoruz.
Buradan mezarlığa giriyoruz. 12.000 mezarın olduğu bu mezarlıkta yahudiler üst üste gömülmüş. Zira yahudilerin buradan başka bir yere gömülmeye hakkı yokmuş. 10 kat üst üste mezar varmış.

Buranın çıkışı bizi yine Klausen sinagoguna çıkarıyor. Yahudi müzesi turumuz bitti.

Buraya yakın Prague Beer Museum var. Oturup bira içelim diyoruz bu çok çeşitli bira satan yerde. Yemek seçeneği pek yok, mevcut bir kaç seçenek de başka yerde pişip geliyormuş. Ancak biralar ve alkolsüz mojito güzel.